Latest News

Sifat “judgemental” punca orang melayu pemalu.

Bakat yang terpendam dalam diri seseorang kebiasaannya tidak dapat diluahkan kerana seseorang itu takutkan dirinya akan di hina masyarakat sekeliling. Sifat “judgmental” di kalangan masyarakat kebiasaannya dilakukan oleh seorang individu yang berpengaruh dan beliau akan mempengaruhi sifat masyarakat sekelilingnya untuk sama-sama bersependapat dengan dirinya.

Google image : Tiga orang menuding jari.

Mangsa yang pernah diketawakan atau dihina sebelum ini akan trauma dan menjadi malu. Hal ini menyebabkan mangsa mula kurang keyakinan diri.

Google image : wanita munutp muka kerana malu.

Seseorang individu hanya akan mengagumi sesuatu perkara apabila perkara itu sejajar dengan minatnya. Sebagai contoh penggemar musik hiphop hanya akan mengagumi masyarakat yang minat dengan musik hiphop dan mereka akan mentertawakan masyarakat yang menggemarkan musik dangdut.

Setiap manusia mempunyai cita rasa masing-masing. Sebagai seorang manusia, kita tidak wajar untuk menghukum minat seseorang mengikut cita rasa sendiri.

Memupuk sifat yang terbuka dalam diri seseorang perlu bermula sejak zaman kanak-kanak lagi. Ibu bapa dan pelbagai pihak berpengaruh memainkan pernanan penting dalam menerapkan sifat-sifat yang baik dalam diri kanak-kanak. Apabila masyarakat sudah berfikiran terbuka, lebih ramai orang akan mula menunjukkan bakat terpendam mereka tanpa rasa malu.

Fikir-fikirkan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: